Blog
Verbonden
1 juni 2021
Het thema van deze blog is verbinden. Het karakter Qi heeft drie basiskenmerken: informatie uitwisselen, bewegen en… verbinden. Alles om ons heen is met elkaar verbonden. Er zijn geen losse onderdelen. En ook ik kan mij niet buiten en los van de mensen, dieren, planten en dingen om mij heen zien. Ook al denk ik soms dat ik alleen sta, niet verbonden ben. Maar dat is slechts een gedachte.
Ik kan NOOIT afgescheiden zijn van de rest van het universum. En uit die verbindingen ontstaan spontaan nieuwe, emergente eigenschappen. Emergent komt van het Latijnse woord voor “boven komen drijven”. En dat is precies wat er gebeurt als meerdere objecten met elkaar in verbinding gaan. Zo is “leven” een emergente eigenschap die zo maar komt bovendrijven vanaf een bepaalde organisatiegraad, net als “bewustzijn”. En een ander emergente eigenschap van een gezond, zelforganiserend systeem is “duurzaamheid”. Daarom kun je als bedrijf of organisatie duurzaamheid niet als doel hebben, maar is duurzaamheid een vanzelfsprekende eigenschap van je organisatie, wanneer deze gezond en zelforganiserend is. En ook nog eens duurzaam op alle vlakken van je organisatie.
Verbinding is dus essentieel en overal. Een dynamische verbinding wel te verstaan. Anders is er stagnatie, die uiteindelijk leidt tot stasis, waardoor evenwichten uit balans raken en zich nieuw organiseren tot dynamische verbindingen. Precies zoals dat beschreven staat in de klassieke Chinese medische en filosofische teksten.
Studeren is dan ook meer dan alleen maar nieuwe kennis vergaren. Het is je ook verbinden met deze kennis, waardoor je het je eigen maakt en het een vanzelfsprekend onderdeel wordt van wie je bent. Het is ook de verbinding aangaan met je medestudenten, en docenten zodat de kennis levend wordt en tussen de studenten en docenten kan groeien en nieuwe inzichten opleveren. Een netwerk dat uit de verbinding van de studenten groeit tot een samenwerkingsverband tussen collega’s voor de rest van je leven. En waarmee je kennis meegroeit met je collega’s. Onderwijs is een verbindend en groeiend, levendig proces. Zowel voor studenten, oud-studenten en docenten.
Daarom is het goed dat de corona maatregelen versoepelen en dat we elkaar weer in levenden lijve kunnen ontmoeten. Dat is toch een hele andere ervaring van verbinden, dan via een beeldscherm. Iets wat ook verbindt, maar nooit de echte aanraking kan vervangen.